- Критерії традиційного і сучасного етичного виховання людини.
- Самовиховання особистості: зовнішні і внутрішні чинники.
Критерії традиційного і сучасного етичного виховання людини.
В психолого-педагогічній літературі можна зустріти різні ознаки, які висуваються як критерії моральної вихованості. До таких критеріїв належать:
- ставлення людини до суспільства, праці, людей, активна життєва позиція, спрямованість особистості;
- інтелектуальний: знання відповідних моральних норм і правил, здатність висловлювати на основі цих знань моральні судження;
- поведінковий: здатність протистояти спокусі порушити ці правила;
- емоційний критерій: переживання почуття провини у разі порушення цих правил.
Самовиховання особистості: зовнішні і внутрішні чинники.
Самовиховання - діяльність людини, спрямована на зміну своєї особистості у відпо-відності з свідомо поставленими цілями, сформованими ідеалами і переконаннями. Самовиховання передбачає певний рівень розвитку особистості, її самосвідомості, здатності до її аналізу при свідомому зіставленні своїх вчинків з вчинками інших людей. Ставлення людини до своїх потенційних можливостей, правильність самооцінки, вміння бачити свої недоліки характеризують зрілість людини і є передумовами організації самовиховання. Самовиховання передбачає використання таких прийомів, як самозобов’язання; самозвіт; осмислення власної діяльності та поведінки; самоконтроль.
До методів самовиховання відносяться:
- самопізнання;
- самовладання;
-самостимулювання.
Самопізнання
включає:
- самоспостереження,
- самоаналіз,
- самооцінка,
- самопорівняння.
Самовладання опирається
на:
самопереконання,
- самоконтроль,
- самонаказ,
- самонавіювання,
- самозміцнення,
- самосповідь,
- самопримушування.
Самостимулювання передбачає:
- самоствердження,
- самопідбадьорювання,
- самозаохочення,
- самопокарання,
- самообмеження.
В. Гете
стверджував: "Розумна людина не той, хто багато знає, а той, хто знає самого
себе".
Що дає людині знання самого себе?
1.Здатність об'єктивно оцінити себе, свої
можливості і здібності. Виходячи з цього, визначити цілі життя.
2.Вміння не
допускати помилок, розчарувань, необгрунтованих претензій, краху життєвих
планів.
3. Вміння визначити
своє покликання, безпомилково вибрати професію.
4.Здатність не
претендувати на особливу увагу до себе з боку оточуючих; скромність і гідність
- показники об'єктивної самооцінки.
5. Вміння шукати причини неприємності в
собі, а не в інших.
Які ж чинники спонукають студентів до самовиховання?
1. Вимоги, які висуває суспільство до розвитку особистості, а так само ті
соціальні ідеали, моральні зразки і
приклади, які захоплюють і стають для неї привабливими.
2. Важливим стимулом самовиховання є претензії особистості на визнання свого гідного місця в колективі, в середовищі однолітків.
3. Важливу роль у стимулюванні
самовиховання відіграють позитивні приклади, які показують однолітки, а також викладачі
в суспільно-корисній, моральній та художньо-естетичній сферах. Все це викликає
наслідування і прагнення до особистісного розвитку.
4. Спонукають до активної роботи над собою і самовихованню здорові дискусії на моральні теми, обговорення в студентському колективі різних порушень правил товариства, дисципліни з боку окремих студентів.